SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

Blog ini adalah untuk semua insan yang suka keamanan, perpaduan dan cinta pada Tuhan Yang Maha Esa

Sabtu, 15 November 2008

Nama-nama buah yang makin pupus

Emmm....disini aku nak coretkan berkenaan beberapa nama buah yang makin pupus terutama ditempat aku
a. Buah Kerian
Buah kerian ini biasanya tumbuh di hutan pantai timur semenanjung Malaysia dan Utara Malaysia, Biasanya buah ini ditanam ataupun tumbuh liar di kawasan penanaman padi di Kelantan, Aku masa kecil dulu sangat suka akan buah ini, pokok buah ini tinggi dan jenis pokok berdaun lebat buah muda berwarna hijau dan bila masak ianya berwarna hitam kulitnya tapi isi dalamnya berwarna merah, rasa buah ini yang kelat-kelat manis adalah menjadi kesukaan aku buah ini kecil saiznya dalam 10mm ajer atupun kurang lagi, nak sedap buah ini yang masak dipungut dan dimasukan kedalam mangkuk selepas itu ambil 2 ke 3 biji cili dicampur dengan cuka,gula dan garam lepas itu digaul bersama wauuuuu.....meleleh air liur beb bila makan tu..aku kadang-kadang bila balik kg tu teringin nak makan ...tapi tak kena dengan musimnya...kesian kat aku...macam aku nie mengidam betul.....sedap beb yer ler benda yang susah nak dapat.
b. Buah Terajang
Buah ini juga spesis pokok hutan ianya terdapat dikelantan dan sekarang nie boleh dikategorikan sebagai hampir pupus....buahnya terdapat dalam pelbagai warna macam talipinggang taekwando buahnya sepanjang 10-25mm dan bebentuk lonjong masa buah muda warna hijau, tua sikit warna kuning, tua sikit lagi warna merah dan bila masak warna hitam. Rasa buah ini kelat-kelat manis sekarang nie kalau balik kg pun pokok pun tak nampak dah....sekarang nie akupun tak tahu spesis nie wujud tak lagi....kesian generasi sekarang tak dapat rasa....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan