SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

Blog ini adalah untuk semua insan yang suka keamanan, perpaduan dan cinta pada Tuhan Yang Maha Esa

Khamis, 13 November 2008

AMANAH SAHAM AKHIRAT ( ASA )

Setiap manusia dimuka bumi ini terutamanya seorang muslim perlu tahu apa itu ASA , ini memandangkan bahawa secara duniawi kita terkejar-kejar menacari harta, saham dan sebagainya untuk kesenangan dunia, sampai kadang-kadang kita terlupa untuk mencari ASA walhal kehidupan diduniawi ini hanya sementara iaitu dalam lingkungan 60 hingga 70 tahun dan mana-mana yang lebih itu adalah kredit yang tuhan telah berikan, Saya sebagai insan yang kerdil ini hanya mengingati sesama umat islam supaya kita menjadi hebat dalam dua-dua bidang iaitu saham dunia dan saham akhirat, Oleh itu kita telah diingatkan oleh tuhan hanya 3 perkara yang boleh menyumbang kepada pahala (ASA) kita iaitu:-
a. Harta yang disedekahkan
b. Ilmu pengetahuan yang berguna
c. Anak yang soleh
Saya ingin memfokuskan kepada bahagian a sahaja iaitu harta so, maka kat dunia ini kita bolehlah sama sama menyedekahkan harta kita jika berlebih dari keperluan untuk sama-sama membantu dalam memperbanyakan (ASA) kita samada melalui badan kerajaan seperti zakat ataupun secara persendirian, janganlah kita bertanya betulker duit yang aku sedekahkan digunakan untuk maksud yang betul sesungguhnya Tuhan mengetahui dan akan menyoal orang yang dipertanggung jawabkan dengan azab yang pedih.
Sesungguhnya pelaburan dalam (ASA) adalah tidak merugikan walaupun kita hanya mampu menderma sebanyak 10 sen ataupun seringgit kerana ia menjamin kehidupan kita selepas mati semasa kita sedang menimbang hitungan kita samada bahagian dosa ataupun pahala yang lebih.
Sesungguhnya saya hanya mampu menyampaikan perkara dan amanah ini....sesungguhnya keputusan itu datang daripada hati nurani kita sendiri.....jika pembaca mempunyai komen bolehlah menghantar kepada saya...wasalam.
kerisloktujuh 14112008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan