SELAMAT DATANG KE BLOG SAYA

Blog ini adalah untuk semua insan yang suka keamanan, perpaduan dan cinta pada Tuhan Yang Maha Esa

Sabtu, 25 Oktober 2008

Tips Membeli Rumah

Kau Orang Semua mesti nak beli rumah satu hari nanti....tapi tak tahu nak pilih yang mana patut dibeli tentu persoalan yang timbul ialah mampu kah aku....Di sini aku coretkan sikit tips bagi saper yang berminat..Oh yer betulker aku boleh bagi nasihat...jap aku nie dulu pernah ambil bidang Valuation kat UTM....Prof aku dulu Puan Hasmah...best giler tu zaman 90an ler kalau member terbaca ruang nie boleh kirim salam kat aku dalam ruangan bercambah fikiran..melalut lak aku disini aku turunkan tips kalau nak lebih lanjut kena jumpa pakar lainlah kot....Tipsnya adalah seperti berikut
a. Semak Lokasi kau orang nak beli....ok tak dari tempat koje kau orang
b. Freehold ke Leasehold
c. Tanah tu tanah lombong ke tanah ori
d. Harga tu....mampu tak bayar bulan-bulan.....25 tahun /30 tahun loan
e. Pergi ke tapak dulu jangan dok pandai sign dulu...tgk pelan atas kertas cantik..kat luar tak tahu lagi
f. Masa beli tu boleh survey kawasan sekitar majoriti yang dok kat situ bangsa aper bukan apa senang nak bina surau bila majoriti...kalau tak kisah hentam ajerlah
h. Last sekali solat..Isthikarah bagi yang muslim.


Aku rasa cukuplah tips yang ringkas nie.....




Nukilan KerisLokTujuh 2030251008

Tiada ulasan:

Catat Ulasan